پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر دفاع آلمان محورهای اصلی سیاست‌های جدید دفاعی و امنیتی این کشور را تشریح کرد. "مسئولیت‌پذیری بیشتر" در عرصه جهانی و بر عهده گرفتن نقش موثرتر در هدایت عملیات نظامی بین‌المللی از جمله این سیاست‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاري دولتي آلمان جهت‌گیری‌های راهبردی ارتش آلمان در مجموعه‌ای زیر عنوان "کتاب سفید" گردآوری شده که تازه‌ترین نسخه آن روز چهارشنبه (۱۳ ژوئیه/ ۲۳ تیر) رونمایی شد.

"کتاب سفید" قبلی ارتش آلمان یک دهه پيش تدوین شده بود.

اورزلا فون در لاین، وزیر دفاع آلمان می‌گوید جهان امروز با بحران‌های درهم تنیده و هم‌زمانی روبروست که شدت و ابعاد آن تا کنون ناشناخته مانده بود. فون‌در لاین پس از معرفی "کتاب سفید" جدیدی که کابینه دولت آلمان آن را به تصویب رساند خاطر نشان کرد که در یک دهه گذشته هم وضعیت امنیتی آلمان و هم خود این کشور دستخوش تغییرات زیادی شده است.

او تاکید کرد که آلمان به جایگاه و قدرت خود آگاه است و آمادگی دارد در راهبردهای امنیتی بین‌المللی مسئولیتی متناسب با این جایگاه بر عهده بگیرد.

آلمان قصد دارد در شکل دادن به نظم نوین جهانی نقش فعال‌تری داشته باشد. یواخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان نیز دو سال پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار بر عهده گرفتن نقش بیشتری از سوی این کشور در مقابله با بحران‌های جهانی، از جمله از طریق تقویت حضور نظامی شده بود.طابق راهبردهای جدید امنیتی آلمان، ارتش این کشور پس از کاهش بودجه در سال‌های گذشته قرار است تجهیزات بهتر و نیروی انسانی بیشتری در اختیار داشته باشد.

بر این اساس افزایش انتظارات از آلمان برای ایفای نقش فعال‌تر در سیاست خارجی و امنیتی ایجاب می‌کند که راهبردهای دفاعی این کشور دچار تحول شوند.

کشورهای عضو ناتو قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ میلادی دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه دفاعی اختصاص دهند. دولت آلمان نیز می‌گوید در چارچوب امکانات به این هدف متعهد خواهد بود.

بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده که یک و دو دهم درصد تولید ناخالص داخلی است راهبردهای جدید دفاعی و امنیتی آلمان با انتقاد شدید اجزاب اپوزیسیون روبرو شده که حاصل آن را "افزایش تجهیزات نظامی و افزایش جنگ" ارزیابی می‌کنند.

"کتاب سفید" جدید آلمان یازدهمین کتاب از این نوع از سال ۱۹۶۹ است که وزارت دفاع در همکاری با دیگر وزارت‌خانه‌ها تدوین کرده است.

کد خبر 339958

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha